Het Gerechtshof Den Haag heeft uitspraak gedaan over het langer lopende geschil tussen Atos en een groot aantal Nederlandse gemeenten, plus de VNG over GT Connect. In dit hoger beroep, aangespannen door het IT bedrijf heeft de rechter het eerdere vonnis bekrachtigd. De acht grieven van Atos zijn afgewezen.
GT Connect
Aanbestedingsrecht is per definitie een taaie materie. Raamovereenkomsten en de aanvullende Nadere overeenkomsten op basis van een dienst voor meerdere afnemers in de publieke sector zijn altijd complex. De belangen van aanbieders en afnemers zijn groot, de kans op een geschil is dat ook.
De onenigheid tussen Atos en VNG over GTConnect is in dat opzicht niet uniek. Uniek is wel dat er al zo lang over gesteggeld wordt dat de techniek al weer een generatie (of meer) verder is. De details van het GT Connect aanbod van Atos en de eerste meningsverschillen staan hier verder beschreven.
Geen spoedeisend belang
Met die achtergrond kennis is de impact van dit hoger beroep nog beter te begrijpen. Atos heeft volgens het Gerechtshof geen valide argumenten om verlenging van de looptijd van de overeenkomst te eisen. Van een spoedeisend belang (een van de grondslagen voor het hoger beroep) is geen sprake. Omdat dat belang er niet is komt het Hof niet meer toe aan de andere eisen.
Bij een geschil draait het bijna altijd om geld. Atos claimt miljoenen te hebben geïnvesteerd en eist dat de gemeenten ook daarom de dienst moeten afnemen. Dat ziet het Hof anders. Het belang van Atos bij het terugverdienen van haar investering weegt [daarom] niet op tegen de belangen van VNG c.s. bij continuïteit van de dienstverlening
Kans op bodemprocedure
Als Atos compensatie wenst, zal het daarvoor een bodemprocedure moeten starten. Na twee keer op rij aan het kortste eind te hebben getrokken is dat wel een gewaagde zet. Het Hof zegt daarover:
Gelet op de herhaalde roep van VNG c.s. om verbeterplannen in het traject voorafgaande aan de ontbinding, het uitblijven van verbeteringen die VNG c.s. konden overtuigen en hetgeen VNG c.s. onbestreden hebben aangevoerd over de (hoge) aantallen Deelnemers die in december 2020 kampten met door Atos opgelopen vertragingen in de onboarding en migratie acht het hof de vordering van Atos in de bodemprocedure voorts niet zodanig kansrijk dat het treffen van een voorlopige voorziening reeds daarom zou zijn gerechtvaardigd.
Wat dat betreft is er veel voor te zeggen dat dit de laatste keer was dat de Atos en VNG voor de rechter staan voor GT Connect.